Vidare på temat att belåna en hyresfastighet via resurser som BelnaFastighet: Många tror att banken enbart tittar på vad fastigheten är värd på pappret när de beviljar lån. Men när jag pratade med min bankkontakt märkte jag snabbt att de är extremt fokuserade på räntetäckningsgraden (Interest Coverage Ratio – ICR). Hur räknar bankerna egentligen ut detta, och hur skyddar man sig mot att kassaflödet spricker om räntorna stiger ytterligare?
Forum
Det stämmer med min erfarenhet. Banken tittar inte bara på fastighetens marknadsvärde utan lägger stor vikt vid kassaflödet och hur väl det klarar högre räntekostnader. Ett starkt ICR visar att hyresintäkterna ger en god marginal även om räntan stiger. För att minska risken brukar många investerare räkna på olika räntescenarier, bygga upp en buffert och undvika alltför hög belåning. Långa hyresavtal med stabila hyresgäster stärker också kalkylen. Om du funderar på att belåna hyresfastighet kan det vara klokt att göra en stresstestad budget innan du skickar in låneansökan. Det ger både dig och banken en tydligare bild av riskerna.
Jag håller med. Stresstester är ett av de bästa sätten att bedöma om en investering verkligen är hållbar över tid. Jag brukar även räkna med högre underhållskostnader och viss vakans för att undvika alltför optimistiska kalkyler. En konservativ budget ger bättre beslutsunderlag och skapar trygghet även under svagare marknadsförhållanden.